اين که محصول ما چه «ويژگيها و مزايايي» دارد، کانالهاي توزيع ما کدام هستند. سياست هاي قيمت گذاري ما چيست و مهم تر از همه که در ديجيتال مارکتينگ بر روي آن تاکيد ميشود، «سياستهاي پروموشن» ما چگونه است. جملگي از همين موارد هستند. توجه کنيد بازاريابي ديجيتال بايد هماهنگ با 4P شما و در امتداد آن باشد، تا پيامهاي متناقضي به مخاطب ارسال نشود. در ثاني «مصاديق و مابهازاهاي ديجيتالي» اين سياستها که جزو فعاليتهاي ديجيتال مارکتينگ است، بايد در برنامههاي استراتژيک و عملي تدوين شود.
انتقال و ادغام از STP بازاريابي کلاسيک به پرسوناي بازاريابي ديجيتال:
در بازاريابي کلاسيک فرايندي 3 مرحله اي و اامي به نام STP به معناي «بخشبندي بازار، هدف گرفتن بخشي از آن و متمايز کردن جايگاه خود براي مخاطبان هدف گرفته شده» وجود دارد. در ابتدا بخشهاي مختلف بازار مشخص ميشوند، سپس آن دسته که به عنوان مشتري اصلي مدنظر ما هستند انتخاب و گلچين ميشوند و آنگاه مشخص مي کنيم که مي خواهيم با کدام ويژگي نزد آنها شهره و شناخته شويم؟ اين ويژگي که براساس آن خود را جايگاهيابي ميکنيم، بهتر است نقطه قوت ما و نقطه ضعف رقبا باشد.
با اين حال اين فرايند نسبتا پيچيده و انتزاعيست و در بازاريابي ديجيتال با پرسونا که عينيتر، ساده تر و کاربرديتر است، مصداق مييابد.
با اين حال تاکيد ما آن است که در فرايند انتقال ديجيتال، مستقيما پرسونا نسازيد، بلکه پرسوناي شما مابه ازا و ترجمه اي ساده تر از فرايند STP شما باشد. به عبارت ساده تر ابتدا STP را بسازيد و بعد از روي آن پرسوناي خود را شکل دهيد.
مشتري از زماني که با برند شما آشنا شود تا زماني که به خريد کند مراحل خاصي را بايد طي کند که به آن قيف فروش مي گوييم.
نگاه قيفي در فروش و ايجاد ارزش براي مشتري در مسير خريد:
در بازاريابي ديجيتال بسيار مهم است که نگاه بلندمدت و تدريجي و مرحله به مرحله داشته باشيد، اگر سايت يک کسبوکار را به عنوان «نقطه تماس» اصلي مشتري با بيزينس در نظر بگيريم، مشتري در ابتدا يک «غريبه گذري» است و نبايد انتظار داشت که به سرعت و در يک مرحله به خريدار تبديل شود. شما با «جلب توجه او» او را به يک سرنخ تبديل ميکنيد و با «نزديک شدن» به سرنخ او را به مشتري خود تبديل ميکنيد، بديهي است که اگر اين «مشتري جديد» از محصول و خدمات شما راضي باشد، تبديل به «مشتري بازگشتي و وفادار» شما خواهد شد و در کسوت يک هوادار به رايگان شما را به ديگران توصيه خواهد کرد.
نقشه راه يادگيري ديجيتال مارکتينگ
مسير يادگيري ديجيتال مارکتينگاصول ديجيتال مارکتينگ
هر کاري اصولي دارد و ديجيتال مارکتينگ هم از اين قاعده مستثني نيست؛ پس شما در ابتدا بايد با «اصول ديجيتال مارکتينگ» آشنا شويد
براي آشنايي کلي با ديجيتال مارکتينگ لازم است به طور اجمالي، اصول، ابزارها، کانال ها و استراتژي هاي بازاريابي ديجيتال به شکل کامل آشنا شده و نحوه استفاده کاربردي از آنها را ياد بگيريد. همچنين بحث تحليل و ارزيابي اثربخشي فعاليت هاي انجام شده و تصحيح آنها نيز از ديگر موارد مهم براي فردي است که قصد تسلط اصولي بر ديجيتال مارکتينگ را دارد.
وردپرس (طراحي و مديريت وب سايت)
آشنايي با ابزارهاي مديريت محتوا نظير وردپرس هم براي ديجيتال مارکتر شدن لازم است، در حال حاضر يک سوم وب سايت هاي دنيا با وردپرس طراحي شده اند و يک متخصص اين حوزه بايد بداند که براي وب سايت خود از کدام قالبها و افزونهها استفاده کنيد و اصولا چطور يک سايت براي خود دستوپا کرده و آن را رشد بدهد.
از طرفي وردپرس صرفا يک ابزار است، اگر «بازاريابي محتوا» را ندانيد، چگونه محتوا تهيه کنيد و آن را به زبان چه کسي تعريف کنيد. لازم است با فرايندهاي هدفگذاري، مخاطبشناسي، استراتژي محتوا، تقويم سردبيري، توليد محتوا، انتشار محتوا، ترويج محتوا، تجزيه و تحليل و گزارشگيري آشنا شويد. شما با توليد محتواي هدفمند خواهيد توانست مخاطبان کسب و کار خود را به رايگان جذب وب سايت تان کرده و با خود و خدمات تان آشنا کنيد. اين شيوه هر روز در حال گسترش بيشتري است و وب سايت هايي همچون علي بابا، ديجي کالا، اسنپ فود، لست سکند و … به خوبي از آن بهره مي برند.
سئو (بهينه سازي وب سايت براي موتورهاي جستجو)
با اين حال هر محتوا توسط 2 ارزياب بررسي ميشود، يکي مخاطبان و ديگري موتورهاي جستجو! در حقيقت مخاطبان مطلب شما را نميبينيد، اگر مطلب شما باب ميل موتورهاي جستجو نباشد و سايت شما و مطالب آن اصطلاحا «سئو» نشده باشد. پس يک ديجيتال مارکتر لازم است حداقل با مباني سئو نظير تحقيق کلمات کليدي و مثلث سئو، نحوه عملکرد موتورهاي جستجو، OffPage Seo و OnPage Seo آشنا شده و مثلا قادر باشد، اثربخشي و نحوه عملکرد Backlinkها را توضيح دهد.
بازاريابي در شبکههاي اجتماعي
با اين حال تمام سهم محتوا، مربوط به وبسايت شما نيست، شبکههاي اجتماعي هم در ترويج و انتشار محتوا و هم در تهيه محتواي مستقل نقش دارند و از بعضي جهات بر محتواي اصطلاحا وبلاگي پيشي ميگيرند؛ از طرفي شما با پا گذاشتن به شبکه هاي اجتماعي با اينفلوئنسرهايي مواجه ميشويد که تاثر آنها در صورت انتخاب درست به عنوان نوعي «سفير تبليغاتي کسب وکار» برکسي پوشيده نيست و اين اعمال نفوذ از طرف آنها به وسيله شبکههاي اجتماعي انجام ميشود.
نکته ديگر آن که بين خود شبکههاي اجتماعي و نوع فعاليت در آنها تفاوتها و ريزهکاريهايي وجود دارد، مثلا بين لينکدين و اينستاگرام تفاوت ماهوي وجود دارد که هر مارکتر بايد بداند.
ECRM
بايد به عنوان يک ديجيتال مارکتر، حواستان باشد، براي اينکه هدف نهايي شما محقق شود و پول از مشتري بگيريد بايد هر لحظه حواستان به او باشد و چشم از او برنداريد و وضعيت را در مراحل مختلف پيگيري کنيد، آنچه به طور نظري در مفاهيم «مسير سفر مشتري»، «تبديل مشتري بالقوه به بالفعل» و «بازگشت مشتري» مطرح ميشود به طور عملي در ECRM نمود مييابد. ECRM شامل سياستها و رويکردها، ابزارها و مراحل ايميل مارکتينگ، پوش نتيفيکيشن و SMS مارکتينگ بوده و شما با يادگيري تکنيکهاي حرفهاي E-CRM به درکي صحيح از مفاهيم سفر مشتري و چرخه عمر رسيده و تفاوت آنها را متوجه ميشويد. در نهايت هنگامي که به نحوه پيادهسازي تاکتيکهاي عملياتي، بهينهسازي و متريکهاي کانالهاي ايميل، پوش نتيفيکشن و SMS مسلط شويد ميتوانيد ادعا کنيد که ECRM را ياد گرفتهايد.
در عين حال هيچگاه نبايد همه تخممرغها را در يک سبد گذاشت! شايد نتيجهگيري از سئو زمانبر بود، پس بايد چه کرد؟ در اين جا شما بايد با تبليغات کليکي به خصوص گوگل ادز و راهاندازي کمپينهاي تبليغاتي در آن آشنا باشيد و نهايتا بتوانيد از آن در کنار سئو به درستي استفاده کنيد.
تجزيه و تحليل اطلاعات با گوگل آناليتيکس
اگر يادتان باشد ما به قابلسنجش بودن فعاليتهاي بازاريابي ديجيتال اشاره کرديم، اما اين چگونه محقق ميشود؟ ابازر گوگل آناليتيکس يک عصاي جادويي است که بايد در اختيار هر ديجيتال مارکتر باشد، شما بايد نحوه کار با آن را بدانيد تا بتوانيد، فعاليتها و کمپينهاي تبليغاتي خود، درآمد، هزينه و سود و بازده را بر اساس شاخصهايي در ابعاد مختلف بسنجيد. بايد بدانيد که مخاطبان از کداک کانالها جذب شده و رفتار آنها در سايت چگونه بوده؟ براي جذب هر مخاطب چهقدر هزينه کرده ايد و آن چهقدر براي شما درآمد داشته است. نسبت مشتريان برگشتي به مخاطبان تازه چگونه است و هرکدام چه ارزشي براي شما دارند؟
طراحي کمپين هاي تبليغاتي
يک نکته مهم در بازاريابي ديجيتال که بايد بر آن مسلط باشيد، انتخاب از بين ابزارهاي مختلف است تا گيج نشده و بودجهتان را هدر ندهيد. پس بايد «طراحي و برنامه ريزي» کمپين هاي تبليغاتي را بدانيد تا با تسلط عميقتر بر ابزارها و کانالهاي ديجيتال، بتوانيد بسته به بودجه، کسب وکار و عملکرد رقبا کمپينهاي خود را طراحي کنيد.
استراتژي ديجيتال مارکتينگ
اما عوامل گفته شده، همه زماني سودمند است که اطلاعات و دانش کسب شده به شما قدرت هدف گذاري و تدوين استراتژي را با تحليل موقعيت، تحليل مشتري و نقشه سفر آن و تحليل رقيب بدهد، در اين راه ابزارهايي نظير Similarweb بسيار به شما کمک ميکنند. در ثاني بايد با مبحث مربوط به بهبود نرخ تبديل و KPI هاي استراتژيک با توجه به بيزنس مدل هر کسب وکار ديجيتال هم آشنا شويد.
قيمتگذاري و تخفيف
نهايتا سياستها و تحليلهاي شما هرچهقدر خوب باشند، اثربخشي ديجيتال مارکتينگ بر سياست هاي قيمت گذاري و تخفيفدهي استوار است، اين که چه زماني تخفيف بدهيد و چه ميزاني و بر چه اساسي بسيار مهم است. فروختن بيش از حد گران و يا ارزان محصول هر دو شما را متضرر مي کند، بدين نحو که اولي مشتري را مي پراند و دومي محصول را بياعتبار کرده و سود شما را کاهش ميدهد.
جمع بندي
در اين مقاله با چيستي ديجيتال مارکتينگ و تفاوت آن با بازاريابي کلاسيک آشنا شده و اطلاعاتي شامل بررسي سازوکار تبليغات در فضاي ديجيتال، مقايسه ارتباطات يکپارچه بازاريابي با کانالهاي ديجيتال مارکتينگ، اثربخشي و مقرونبهصرفگي ديجيتال مارکتينگ و نکات مهم براي انتقال بيزينس به فضاي ديجيتال، کسب کرديد. نهايتا سولات رايج و نقشه راهيادگيري به سمعونظر شما رسيد
درباره این سایت